Crowdfunding bekostar museiprojekt

“Crowdfunding” (1), att vända sig till många småfinansiärer för att finansiera ett projekt eller idé, förknippas ofta med olika typer av kulturproduktion. Till exempel oberoende filmare och författare som vänder sig till sina följare/läsare, för att bekosta en filminspelning eller bokutgivning.

Finansieringsformen har nu testats för ett museiprojekt – att bekosta digitalisering av samtliga nummer av den amerikanska museipedagogiska tidskriften “The Docent Educator” (2).

Skriften gavs ut mellan 1991 och 2003 och hade en aktiv läsekrets. Flera av artiklarna är fortfarande relevanta och täcker många aspekter av kommunikation, interaktion och lärande inom museimiljöer. Detta ansåg några personer inom nätverket Museum-Ed (3), vilka startade uppropet för webbinsamlingen via webbtjänsten “Kickstarter” (4), som ett av många webbverktyg för att genomföra crowdfunding-projekt.

Tanken är att tidningens artiklar ska bli sökbara via Museum-Ed:s webbplats. Några exempel på titlar är bl a “Letting Teens be Themselves”, “Active Learning and Adults”, “Evaluating … The Key to Excellent Programs”, “Weaving Artifacts into Stories”, “Tackling Tough Topics” och “Taking Distance Out of Learning” med flera (5).

The Docent Educator. Omslagssida från 2002

Initiativtagarna bakom insamlingen ville prova crowdfunding som metod inom museifältet. Uppropet fick mycket bra gensvar bland museipedagoger och museilärare. Drygt $12 000 samlades in (omkring 87 250 kronor), vilket är mycket positivt.

I nordamerikanskt sammanhang är “docents” guider eller frontpersonal, vilka visar och hjälper besökare på museer och science centers. De är ofta volontärer, t ex studenter eller pensionärer med en yrkesbakgrund kopplad till utställningars/miljöns innehåll. Bland docents finns även frilansande personer som arbetar pedagogiskt.

De kunskaper och erfarenheter som denna grupp museiarbetare samlar på sig, är mer eller mindre osynliga i museivetenskaplig litteratur. Volontärer går ofta vidare till andra verksamheter. Vilket också innebär att vissa kunskaper går förlorade i museisektorn som helhet.

Volontärer/frilansare brukar inte skriva papers etc för konferenser…vilket även väcker frågor om representativitet inom sektorn, när det t ex handlar om volontärpersoner som representerar kulturella och sociala minoriteter i samhället.

Dessa erfarenheter var i fokus för “Docent Educator” och därför är det extra positivt att nu artiklarna ska bli tillgängliga för fler läsare.

Kanske är det även en av anledningarna till att tidskriftsprojektet fick positivt gensvar. Hos en yrkesgrupp som vet att resurser för utveckling ofta saknas inom museipedagogik..

För samtidigt är det intressant hur en yrkessektor (museipedagoger) går samman och bidrar ekonomiskt till sitt egna arbetsfält, vilket kanske inte är helt vanligt..hur kommer det att påverka synen på t ex kompetensutveckling för personal? Vem ska bekosta det och hur?

Museilärare med grupp av barn. Découverte des Dieux de l'Inde (musée Guimet). Foto: Dalbera CC-by-2.0

Det är spännande med crowdfunding som alternativ finansieringsform, även inom museiområdet. Fast frågan är i vilka sammanhang det kan vara en relevant stödform. Vid konferensen “Heritage Exchange” (6) i London häromveckan, kritiserade en av öppningstalarna museer för att vara alltför konventionella och låsta vid sina externa fondansökningar (7).

Själva “crowdfunding”-tanken bygger på att de som stöttar också känner aktivt för “varan”/produkten/idén. Kanske en riktad insamling för ett restaureringsobjekt kan vara ett sånt tillfälle. Eller att få tillbaka ett lokalt förankrat kulturföremål från en annan ort.

Jag tror att gräsrotsfinansiering framförallt fungerar för avgränsade projekt. Där givarna kan se det direkta resultatet av insamlingen, liksom värdet av det, naturligtvis.

Slutligen, det framgår inte på Museum-Ed:s webbplats hur de insamlade medlen kommer att fördelas. Eller hur materialet kommer att tillgängliggöras, om det t ex kommer att ansluta till Creative Commons-modellen (8)? Gissningsvis kommer nog en mindre del av summan att användas för löpande drift och webbplatsadministration.

När gick du/din organisation senast i “crowdfunding”-tankar? Och behöver bistånd alltid handla om ekonomiska medel? Välkommen att kommentera, ur semesterhängmattan eller från annan valfri plats!

“The Docent Educator Online”

Museum-Ed

Kickstarter

FacebookTwitterGoogle+Share
Publicerat under rubrikerna: 07: Webb & sociala medier14: Museipedagogik Comments Off